Tolstého 4 902 01 Pezinok
+421 903 101 707 info@torhan.sk
Close

Zdravé tmavé pečivo, pravda alebo mýtus?

Zdravé tmavé pečivo, pravda alebo mýtus?
Zdravé tmavé pečivo,
pravda alebo mýtus?

Súčasný trh ponúka obrovské množstvo tzv. zdravého pečiva a bežný zákazník z toho
môže mať akurát miš maš. V tomto článku vám chceme byť nápomocní a poskytnúť
prehľad ako si pečivo vyberať a nepodľahnúť nesprávnym radám. Len pred niekoľkými
rokmi sa v pekárni dali kúpiť ledva dva, tri druhy pečiva a všetky boli biele. Neriešili sme
to a neporovnávali, lebo nebolo s čím, dnes je situácia odlišná, výber je bohatý, ale je
naozaj všetko tmavé aj zdravé, lebo hnedé pečivo nie je automaticky celozrnné.
Prečo je pre naše zdravie lepšia tmavá a nie biela múka?

Zrno obsahuje tri časti: jadro, klíčok a otruby. Celé zrno či už špaldové, pšeničné, prípadne
ražné je zdraviu prospešné. Okrem toho je tu špalda, ktorá patrí medzi najstaršie obilniny ktorá
sa melie zo špaldovej pšenice. Je to prastarý druh nešľachtenej pšenice. Celozrnná múka,
obsahuje všetky tri zložky zrna. V otruboch sa nachádzajú predovšetkým minerálne látky
ako napr. magnézium, zinok, železo a vláknina.pomáha metabolizovať cukry,
cholesterol a napomáha vyprázdňovaniu čriev. Vďaka tomu, že otruby telo dlhšie trávi,
pokrmy z celozrnnej múky zasýtia na dlhšiu dobu.
Oproti tomu biela múka vzniká rozomletím obrúseného zrna. Je to zrno zbavené vrchnej
obalovej časti, otrúb a klíčka. Preto je ochudobnená o významnú časť vitamínov,
minerálnych látok, neobsahuje vlákninu, a má tendenciu lepiť sa na steny čriev, preto
môže spôsobovať zápchu a na ňu sa nabalované ďalšie problémy.

Preto, keď si doprajeme pečivo z celozrnnej múky, stačí nám pár kúskov, zatiaľ čo z bielej
múky sa človek cíti stále hladný. Klíčok obsahuje život a predovšetkým vitamíny skupiny
B, ďalej A,C, D a E vitamín a tráviace enzýmy.

Vyznajte sa v názvoch, farba môže klamať

Takže mýtus, že tmavé pečivo je naozaj aj zdravé sa stále považuje za pravdivý. Jediné čo
nás môže oklamať je jeho farba. Tmavé pečivo sa totiž vyrába z bielej múky, do ktorej sa
pridávajú otruby a farba sa upraví karamelom, praženou ražou, jačmeňom alebo

čakankou. Výsledkom je, že dáme do seba ešte kalorickejšie pečivo ako obyčajné biele ,
bez pozitív pre naše zdravie.
Oproti tomu celozrnné pečivo sa vyrába z minimálne 80 % celozrnnej múky, pšeničnej
alebo žitnej. Jeho konzumácia nám zaručuje, že dostaneme do tela vysoké množstvo
vlákniny, ktorá funguje v našich črevách ako mechanický čistič. Viaže na seba cholesterol,
preto je dobrá ako prevencia proti rakovine a cievno srdcových chorôb. Dobré sú aj ďalšie
odvodené druhy, akými je grahamové, cereálne, alebo multiceleárne pečivo.
Názvy sú marketingová záležitosť a môžu zmiesť, dôležité je vždy si pozrieť z akej múky
sú vyrobené.